Καλώς ήρθατε στο ιστολόγιό μου.! Από εδώ φιλοδοξώ να ενημερώνω όλους τους συναδέλφους άμεσα και αξιόπιστα για τα εκπαιδευτικά θέματα του νομού μας και όχι μόνο. Μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μου για οποιοδήποτε θέμα σας απασχολεί. Για περισσότερες πληροφορίες κάντε κλικ στην φωτογραφία μου

Δευτέρα 22 Απριλίου 2019

Τι ισχύει με τις υπεραριθμίες σε περίπτωση υποβιβασμού ή συγχώνευσης σχολικών μονάδων

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ ΗΛΙΑΣ
ΑΙΡΕΤΟΣ ΠΥΣΠΕ ΠΕΛΛΑΣ
ΤΗΛ. 6971590711 & 6974794988
Ιστοσελίδα: diamantopouloshlias.blogspot.com

ΘΕΜΑ: «Τι ισχύει με τις υπεραριθμίες σε περίπτωση υποβιβασμού ή συγχώνευσης σχολικών μονάδων. Βήμα - Βήμα όλη  η διαδικασία»

Τα ζητήματα που σχετίζονται με τις υπεραριθμίες των εκπαιδευτικών ρυθμίζονται από τις διατάξεις του άρθρου 14 του Π.Δ. 50/1996, όπως το άρθρο αυτό έχει τροποποιηθεί ή συμπληρωθεί μεταγενέστερα με το άρθρο 12 του Π.Δ.100/1997. Στις διατάξεις αυτές και ειδικότερα στην παρ. 1 εδάφιο β, προσδιορίζεται με σαφήνεια ότι οι υπεραριθμίες των εκπαιδευτικών Α/θμιας Εκπαίδευσης προκύπτουν μετά από μεταβολές των σχολικών μονάδων (ίδρυση, κατάργηση, υποβιβασμό, διαίρεση ή συγχώνευση σχολείων ή άλλη αιτία) στις οποίες κατέχουν οργανική θέση.

Από τη διαδικασία αυτή εξαιρούνται όσοι υπάγονται στις διατάξεις των περ. α και γ της παρ.1 του άρθρου 13 του Π.Δ. 50/1996 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, δηλαδή όσοι ανήκουν σε «ειδική κατηγορία» μετάθεσης πλην των πολυτέκνων, επειδή οι εκπαιδευτικοί αυτοί, βάσει του άρθρου 30 παρ. 4 του 3848/2010 (ΦΕΚ 71/19-5-2010 τ.Α), «δεν εξαιρούνται από τις ρυθμίσεις του άρθρου 14 του ίδιου διατάγματος». Ωστόσο, εάν επιθυμούν οι ίδιοι (οι ανήκοντες σε ειδική κατηγορία των περ. α και γ), μπορούν να υποβάλουν αίτηση να κριθούν υπεράριθμοι, αλλά στην περίπτωση αυτή κρίνονται και συγκρίνονται μαζί με όλους τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι έχουν κριθεί υπεράριθμοι, βάσει των συνολικών μορίων που συγκεντρώνουν και δεν μπορούν να επικαλεστούν την ένταξή τους σε ειδική κατηγορία ώστε να προηγηθούν των λοιπών υπεραρίθμων κατά την άρση υπεραριθμίας και την τοποθέτησή τους σε οργανική θέση.


Όπως αναφέρεται στην παρ. 3 του άρθρου 14 του Π.Δ. 50/96 οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν εάν επιθυμούν να κριθούν ως υπεράριθμοι ή όχι. Η επιλογή τους αυτή καθορίζει και τη διαδικασία που ακολουθούν τα οικεία υπηρεσιακά συμβούλια στον χαρακτηρισμό ονομαστικά των υπεράριθμων εκπαιδευτικών, όπως ορίζεται στην παρ. 3 εδάφιο β περ.ι και ιι.


Αναλυτικά (Π.Δ.50/1996, άρθρο 14 και Π.Δ.100/1997, άρθρο 12)
Σε περίπτωση υποβιβασμού σχολικών μονάδων από όσους εκπαιδευτικούς επιθυμούν να κριθούν ως υπεράριθμοι, χαρακτηρίζονται υπεράριθμοι αυτοί που συγκεντρώνουν τον μεγαλύτερο αριθμό μονάδων μετάθεσης.
Από όσους εκπαιδευτικούς δεν επιθυμούν να κριθούν ως υπεράριθμοι, χαρακτηρίζονται υπεράριθμοι εκείνοι που τοποθετήθηκαν οργανικά τελευταίοι στη σχολική μονάδα.
Σε περίπτωση συγχώνευσης σχολικών μονάδων για τη διαπίστωση της τυχόν υπεραριθμίας κρίνονται όλοι οι εκπαιδευτικοί των σχολείων που συγχωνεύονται.
Από όσους εκπαιδευτικούς επιθυμούν να κριθούν ως υπεράριθμοι, χαρακτηρίζονται υπεράριθμοι αυτοί που συγκεντρώνουν τον μεγαλύτερο αριθμό μονάδων μετάθεσης.
Από όσους εκπαιδευτικούς δεν επιθυμούν να κριθούν ως υπεράριθμοι, χαρακτηρίζονται υπεράριθμοι εκείνοι που τοποθετήθηκαν οργανικά τελευταίοι, ανεξάρτητα από ποια σχολική μονάδα προέρχονται.
Όταν η υπεραριθμία σε ένα σχολείο οφείλεται σε ίδρυση αντίστοιχου νέου σχολείου στη σχολική περιφέρειά του και στο οποίο μετακινούνται μαθητές του αρχικού σχολείου, οι υπεράριθμοι τοποθετούνται, εφόσον το επιθυμούν, κατά απόλυτη προτεραιότητα στο νέο σχολείο. Η τοποθέτηση γίνεται με βάση το σύνολο των μονάδων μετάθεσης.
Οι εκπαιδευτικοί που μετατέθηκαν ή τοποθετήθηκαν στη σχολική μονάδα το ίδιο σχολικό έτος, εκτός των εκπαιδευτικών που τοποθετήθηκαν ως υπεράριθμοι, θεωρείται ότι τοποθετήθηκαν ταυτόχρονα. 
Σε περίπτωση ταυτόχρονης τοποθέτησης υπεράριθμοι χαρακτηρίζονται οι εκπαιδευτικοί που συγκεντρώνουν τον μικρότερο αριθμό μονάδων μετάθεσης της τρέχουσας σχολικής χρονιάς.
Οι εκπαιδευτικοί των παραπάνω περιπτώσεων μπορούν, εφόσον το επιθυμούν, να μετατεθούν κατά προτεραιότητα το ίδιο ή τα επόμενα σχολικά έτη στο σχολείο που κρίθηκαν ως υπεράριθμοι, αν σε αυτό δημιουργηθούν κενές θέσεις.
Οι εκπαιδευτικοί που έχουν θεμελιώσει δικαίωμα μετάθεσης πριν τον χαρακτηρισμό τους ως υπεράριθμοι, διατηρούν το δικαίωμα αυτό και δεν απαιτείται υπηρέτηση της νέας οργανικής τους θέσης, καθώς η μεταβολή της υπηρεσιακής τους κατάστασης οφείλεται στις ανάγκες της υπηρεσίας.
Οι εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να τοποθετηθούν σε κενές οργανικές θέσεις σχολείων της ίδιας ομάδας όπου ανήκει το σχολείο στο οποίο κρίθηκαν ως υπεράριθμοι, τοποθετούνται κατά απόλυτη προτεραιότητα, συγκρινόμενοι μόνο μεταξύ τους, με βάση το σύνολο των μονάδων μετάθεσης και τις δηλώσεις προτίμησής τους σε κενές οργανικές θέσεις σχολείων της ίδιας ομάδας και όπου αυτό δεν είναι δυνατόν σε κενές θέσεις όμορης ομάδας σχολείων της Διεύθυνσης.
Οι υπεράριθμοι εκπαιδευτικοί δεν τοποθετούνται σε σχολείο όμορης ομάδας αν υπάρχει κενό σε σχολεία της ίδιας ομάδας με το σχολείο όπου υπηρετούσαν (άρθρο 12 παρ. 1 του Π.Δ.100/1997). 
Αν δεν υπάρχουν κενές θέσεις στην ίδια ομάδα ή εάν οι όποιες θέσεις υπήρχαν έχουν καταληφθεί από άλλους υπεράριθμους εκπαιδευτικούς με περισσότερες μονάδες μετάθεσης, οι εναπομείναντες υπεράριθμοι τοποθετούνται κατά προτεραιότητα σε κενές θέσεις όμορης ομάδας σχολείων της ίδιας περιοχής μετάθεσης, μετά την τοποθέτηση των υπεράριθμων εκπαιδευτικών της ίδιας ομάδας σχολείων.
Όσοι εκπαιδευτικοί δεν επιθυμούν ή δεν κατέστη δυνατόν να τοποθετηθούν, σύμφωνα με τη διαδικασία ρύθμισης υπεραριθμίας, τοποθετούνται, ύστερα από δήλωσή τους, σε κενές θέσεις σχολείων της ίδιας περιοχής μετάθεσης, κατά τη διαδικασία των διατάξεων του άρθρου 15 του Π.Δ.50/1996, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 13 του Π.Δ.100/1997, συγκρινόμενοι με όλους τους εκπαιδευτικούς που ζητούν βελτίωση θέσης ή τοποθέτηση. Στην περίπτωση που οι εκπαιδευτικοί δεν τοποθετηθούν σε σχολεία της προτίμησής τους τοποθετούνται προς το συμφέρον της υπηρεσίας στις υπόλοιπες κενές θέσεις της περιοχής μετάθεσης.
Εάν, μετά από συγχώνευση σχολείων, προκύψει υπεραριθμία σε επόμενα σχολικά έτη, ως χρόνος τοποθέτησης των εκπαιδευτικών θεωρείται το έτος που πραγματοποιήθηκε η συγχώνευση και οι εκπαιδευτικοί κρίνονται ως υπεράριθμοι σύμφωνα με τις μονάδες μετάθεσης που έχουν συγκεντρώσει κατά τον χρόνο κρίσης της υπεραριθμίας.
Από τις ρυθμίσεις υπεραριθμίας εξαιρούνται οι ειδικές κατηγορίες μετάθεσης (πλην των πολύτεκνων εκπαιδευτικών σύμφωνα με τον Ν.3848, άρθ. 30, παρ. 4).
Οι ανήκοντες σε ειδική κατηγορία μετάθεσης, μπορούν να υποβάλουν αίτηση να κριθούν υπεράριθμοι, αλλά στην περίπτωση αυτή κρίνονται και συγκρίνονται μαζί με όλους τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι έχουν κριθεί υπεράριθμοι, βάσει των συνολικών μορίων που συγκεντρώνουν και δεν μπορούν να επικαλεστούν την ένταξή τους σε ειδική κατηγορία ώστε να προηγηθούν των λοιπών υπεράριθμων κατά την άρση υπεραριθμίας και την τοποθέτησή τους σε οργανική θέση. 
Επίσης εξαιρούνται και όσοι έχουν διοριστεί σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 41 του Ν.1143/1981 και διανύουν τη διετία υποχρεωτικής παραμονής τους σε δυσπρόσιτο σχολείο.

Οι εκπαιδευτικοί που εξακολουθούν να είναι υπεράριθμοι, μετά τις σχετικές ρυθμίσεις, παραμένουν στο σχολείο όπου κρίθηκαν ως υπεράριθμοι ή στη Διεύθυνση, αν το σχολείο έχει καταργηθεί, και διατίθενται σε άλλες σχολικές μονάδες για συμπλήρωση του ωραρίου τους.

Πάντα στη διάθεσή σας

Διαμαντόπουλος Ηλίας


Αιρετός όλων των συναδέλφων

7 σχόλια:

  1. ΠΡΟΣΟΧΗ: Αν λάβουμε υπόψη τα ερωτήματα συναδέλφων που φτάνουν σε εμάς από
    διάφορα σημεία της χώρας, συμπεραίνουμε ότι τα περισσότερα ΠΥΣΠΕ έχουν καθορίσει - σε
    σχολικές μονάδες που συγχωνεύτηκαν κατά το παρελθόν - ως έτος τοποθέτησης των
    εκπαιδευτικών το έτος που αυτές συγχωνεύτηκαν. Πρόκειται για εσφαλμένη ερμηνεία των
    διατάξεων και επιβάλλεται να διορθωθούν άμεσα οι εν λόγω αποφάσεις.(απόσπασμα από κείμενο του Γιώργου Δημητρακόπουλου,Προέδρου Συλλόγου Π.Ε.Νίκαιας)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εάν, μετά από συγχώνευση σχολείων, προκύψει υπεραριθμία σε επόμενα σχολικά έτη, ως χρόνος τοποθέτησης των εκπαιδευτικών θεωρείται το έτος που πραγματοποιήθηκε η συγχώνευση και οι εκπαιδευτικοί κρίνονται ως υπεράριθμοι σύμφωνα με τις μονάδες μετάθεσης που έχουν συγκεντρώσει κατά τον χρόνο κρίσης της υπεραριθμίας.(απόσπασμα από το κείμενο του κ.Διαμαντόπουλου)Τελικά τι ισχύει; Θεωρώ την άποψη του κ. Δημητρακόπουλου σωστή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. κ.Διαμαντόπουλε, τελικά τι ισχύει για το παραπάνω θέμα;
    Εάν μετά από συγχώνευση σχολείων προκύψει υπεραριθμία σε επόμενα σχολικά έτη ως χρόνος τοποθέτησης των εκπαιδευτικών ποιος θεωρείται;
    Παρακαλώ ενημερώστε έγκαιρα, έγκυρα αφού συμβουλευτείτε νομικό και όχι Διευθυντή Εκπαίδευσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κυρία Παπαδοπούλου τα ζητήματα που σχετίζονται με τις υπεραριθμίες των εκπαιδευτικών ρυθμίζονται από τις διατάξεις του άρθρου 14 του Π.Δ. 50/1996, όπως το άρθρο αυτό έχει τροποποιηθεί ή συμπληρωθεί μεταγενέστερα με το άρθρο 12 του Π.Δ.100/1997. Αυτά αναφέρω παραπάνω και δεν αποτελούν την άποψη μου ή την ερμηνεία κάποιου νόμου.

    Ο κύριος Δημητρακοπουλος λέει ότι "τα περισσότερα ΠΥΣΠΕ έχουν καθορίσει - σε σχολικές μονάδες που συγχωνεύτηκαν κατά το παρελθόν - ως έτος τοποθέτησης των εκπαιδευτικών το έτος που αυτές συγχωνεύτηκαν".

    Δηλαδή, όσοι παρέμειναν στις συγχωνευμένες σχολικές μονάδες, απέκτησαν λανθασμένα ίδια ημερομηνία τοποθέτησης.

    Εάν έχει συμβεί σε κάποιον Νομό αυτή η παρερμηνεία του νόμου είναι άλλο θέμα και καλά κάνει ο κύριος Δημητρακοπουλος και το επισημαίνει γιατί πρέπει να διορθωθεί.

    Δεν αναφέρεται όμως στους συναδέλφους που κρίθηκαν ως υπεράριθμοι και τοποθετήθηκαν σε νέα σχολική μονάδα. Ότι δηλαδή θα πρέπει στη νέα τους οργανική να έχουν την παλιά ημερομηνία τοποθέτησης.

    Ας μην μπερδεύουμε τους συναδέλφους.
    Στην παρούσα φάση τα πράγματα είναι ξεκάθαρα και δεν νομίζω ότι χρειάζεται ερμηνεία από κάποιον νομικό.

    Συγκεκριμένα:

    Σε περίπτωση που υπάρχουν εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να κριθούν ως υπεράριθμοι, χαρακτηρίζονται υπεράριθμοι αυτοί που συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο αριθμό μορίων μετάθεσης.

    Εάν δεν υπάρχουν εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να κριθούν ως υπεράριθμοι, χαρακτηρίζονται ως υπεράριθμοι εκείνοι που τοποθετήθηκαν οργανικά τελευταίοι στις σχολικές μονάδες που συγχωνεύονται. Δηλαδή στις σχολικές μονάδες πριν από τη συγχώνευση.

    Σε περίπτωση ταυτόχρονης τοποθέτησης υπεράριθμοι χαρακτηρίζονται οι εκπαιδευτικοί που συγκεντρώνουν το μικρότερο αριθμό μονάδων μετάθεσης, σύμφωνα με το άρθρο 16 του ΠΔ50.

    Οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί που θα μετατεθούν ή θα τοποθετηθούν στη νέα σχολική μονάδα (μαζί με τους υπεράριθμους) το ίδιο σχολικό έτος, εκτός των εκπαιδευτικών που τοποθετήθηκαν ως υπεράριθμοι, θεωρείται ότι τοποθετήθηκαν ταυτόχρονα.

    Άρα σε περίπτωση μελλοντικής υπεραριθμίας οι υπεράριθμοι προηγούνται μόνο όσων τοποθετήθηκαν μαζί τους στην ίδια σχολική μονάδα την ίδια χρονιά. Δεν αναφέρεται πουθενά στο ΠΔ σχετικά το εάν διατηρούν στη νέα τους θέση την ημερομηνία της αρχικής τους τοποθέτησης. Από εδώ και πέρα αποκτούν νέα οργανική με νέα ημερομηνία τοποθέτησης.

    Αν το δούμε και από την άλλη μεριά, δεν έχει καμία λογική να έρθει κάποιος σε ένα σχολείο ως υπεράριθμος και σε ενδεχόμενη μελλοντική υπεραριθμία να "εκτοπίσει" έναν συνάδελφο που είναι τοποθετημένος π.χ. 10+ χρόνια πριν. Σε εκείνη την περίπτωση εάν είμαστε στη θέση του συναδέλφου που θα πρέπει να φύγει θα είναι δίκαιο ή νόμιμο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. κ.Διαμαντόπουλε,
    ευχαριστώ για την προσέγγιση του ζητήματος καθώς και για το χρόνο που διαθέσατε.
    Έχω άλλες δύο απορίες:
    1)Κάθε συγχώνευση, υποβιβασμός... φέρνει αναστάτωση.Στον "πανικό" τους οι συνάδελφοι,που θεωρούν ότι θα κριθούν υπεράριθμοι,αποφασίζουν να τοποθετηθούν οργανικά σε άλλη σχολική μονάδα και στο οργανικό κενό τοποθετείται άλλος συνάδελφος.Άρα στη σχολική μονάδα που προέκυψε μετά τη συγχώνευση τον Σεπτέμβριο του 2019 είναι οργανικά τοποθετημένοι εκπαιδευτικοί που ήταν στα σχολεία πριν τη συγχώνευση και αποφασίζουν να παραμείνουν αλλά και εκπαιδευτικοί που τοποθετήθηκαν φέτος.Ποιο θεωρείται έτος τοποθέτησης για κάθε εκπαιδευτικό αν τον Σεπτέμβριο του 2020 προκύψει ξανά υπεραριθμία στο σχολείο;
    2)Στο σχολείο υπάρχει ένας συνάδελφος με αυξημένα προσόντα, ας υποθέσουμε ο τελευταίος που τοποθετήθηκε μετά την αναστάτωση και τον πανικό των συναδέλφων λόγω συγχώνευσης και προτείνεται από το ΠΥΣΠΕ ως Προϊστάμενος της σχολικής μονάδας. Ο Δ/ντής Εκπ/σης με απόφασή του τον ορίζει για τρία χρόνια. Είναι στέλεχος εκπαίδευσης με θητεία. Αν υπάρξει υπεραριθμία τα επόμενα τρία χρόνια στη σχολική μονάδα (αυτή που συγχωνεύτηκε φέτος) ποιος θα κριθεί υπεράριθμος;
    Παρακαλώ να απαντήσετε έγκαιρα, έγκυρα και σύμφωνα με τη νομοθεσία για να είναι δίκαιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. κ. Διαμαντόπουλε,
    περιμένω την τοποθέτησή σας τουλάχιστον στη δεύτερη απορία καθώς σε επόμενα ΠΥΣΠΕ θα χρειαστεί να πάρετε θέση σε παρόμοια ζητήματα. Ποιον θα προτείνετε ως προϊστάμενο στη σχολική μονάδα και σε ποιο νόμο θα στηρίξετε την άποψή σας;

    ΑπάντησηΔιαγραφή