Αγαπητές συναδέλφισσες και αγαπητοί συνάδελφοι,
Με το παρόν ενημερωτικό σημείωμα θα ήθελα να σας
ενημερώσω, όσο πιο αναλυτικά γίνεται, σχετικά με τις πιο πρόσφατες εξελίξεις
αναφορικά με την τρίμηνη και τετράμηνη άδεια άνευ αποδοχών για ανατροφή τέκνου. Τα θέματα των αδειών ανατροφής
τέκνων, της προστασίας της μητρότητας και γενικότερα της παροχής κινήτρων στους
νέους για την αντιμετώπιση της υπογεννητικότητας και ενίσχυσης της οικογένειας
μας απασχολούν όλους. Για όλα τα παραπάνω, έχω τοποθετηθεί επανειλημμένα
δημόσια και όποτε μου δίνεται το βήμα. Είναι αδιανόητο σε μία χώρα που αντιμετωπίζει τόσο σοβαρό πρόβλημα
υπογεννητικότητας και με τα σχολεία να συρρικνώνονται συνεχώς, να μη δίνονται
κίνητρα στους νέους ώστε να αποκτήσουν παιδιά και να μη στηρίζεται όσο πρέπει η
μητρότητα.
Χαρακτηριστικό
παράδειγμα αποτελεί η τοποθέτησή μου στην 93η Γενική Συνέλευση της
Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ) 26-29 Ιουνίου 2024, η οποία δημοσιεύτηκε
στο Διδασκαλικό Βήμα του Οκτωβρίου 2024, τεύχος 1175. (Για να τη διαβάσετε, μπορείτε να
κατεβάσετε τα συνημμένα. Επίσης, μπορείτε να την παρακολουθήσετε στο Youtube κάνοντας κλικ στον παρακάτω
σύνδεσμο: «Τοποθέτηση
Διαμαντόπουλου Ηλία στην 93η Γενική Συνέλευση της ΔΟΕ - 28/06/2024»).
Εξελίξεις σχετικά με τις άνευ αποδοχών για την ανατροφή τέκνων
Σχετικά
με το ζήτημα των αδειών άνευ αποδοχών των εκπαιδευτικών για την ανατροφή των τέκνων
τους, μια σημαντική εξέλιξη έρχεται να αλλάξει τα δεδομένα, που ισχύουν
στην Κεντρική Μακεδονία και ειδικότερα στην Πέλλα (σε άλλες περιοχές της
Ελλάδας ίσχυε άλλο καθεστώς).
Ας
πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.
Τι ισχύει για την τρίμηνη &
τετράμηνη άδεια άνευ αποδοχών για ανατροφή τέκνου
Σχετικά
με τη χορήγηση αδειών άνευ αποδοχών για την ανατροφή τέκνου σε μόνιμους
εκπαιδευτικούς, όπως όλοι γνωρίζουμε
υπάρχει η 4μηνη άδεια άνευ αποδοχών για ανατροφή τέκνου, αλλά και η 3μηνη άδεια
για τους τρίτεκνους και πολύτεκνους εκπαιδευτικούς. Όλα ξεκινούν από την τρίμηνη άδεια ανατροφής τρίτου και πλέον παιδιού. Η άδεια αυτή εντάσσεται στις άδειες άνευ
αποδοχών για ανατροφή παιδιού με την
διαφορά όμως ότι σύμφωνα με την
παρ.1 του άρθρου 53 του ν. 3528/2007
(Δημοσιοϋπαλληλικός κώδικας) οι
πρώτοι τρεις μήνες είναι για όλους τους δημοσίους υπαλλήλους με αποδοχές. Η συγκεκριμένη άδεια (τρίμηνη ανατροφής
τρίτου και άνω παιδιού) μπορεί να
χορηγείται τμηματικά ή συνεχόμενα σύμφωνα με τους ν. 4830/21, 4808/21 και τον
πιο πρόσφατο 5043/2023 που στο άρθρ. 29 αναθεωρεί το άρθρ. 53 παρ 1 & 2 του
ν. 3528/2007.
Για τους εκπαιδευτικούς θεωρείται ότι ισχύουν ειδικές διατάξεις, ήτοι, η περ. Ε, άρθρ. 16 του ν. 1566/1985 στην οποία αναφέρεται ότι «...μπορεί
να χορηγείται σε εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
άδεια χωρίς αποδοχές μέχρι τη λήξη του σχολικού έτους, όταν συντρέχουν
σοβαροί λόγοι...»
Η παραπάνω περίπτωση του νόμου 1566/1985 έχει ως αποτέλεσμα, τόσο το
Υπουργείο Παιδείας όσο και κάποιες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, να εμμένουν στην
άποψη ότι οι άδειες αυτές χορηγούνται στους/στις εκπαιδευτικούς υποχρεωτικά
μέχρι 31/8, δηλαδή μέχρι τη λήξη του σχολικού έτους. Υπάρχουν όμως και
Διευθύνσεις Εκπαίδευσης που δεν αποδέχονται την παραπάνω άποψη και χορηγούν την
άδεια αυτή όπως ακριβώς την αιτούνται οι εκπαιδευτικοί.
Απόφαση 886/2024 του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών
Το τμήμα Η' του Διοικητικού Εφετείου
Αθηνών, εκδίκασε μια αντίστοιχη περίπτωση όπου αν και η εκπαιδευτικός αιτήθηκε άδεια ανατροφής τέκνου άνευ αποδοχών, για
το χρονικό διάστημα από 11/09/2023 μέχρι 30/04/2024, η Διεύθυνση Εκπαίδευσης στην οποία υπάγεται, της χορήγησε μεν την εν
λόγω άδεια, πλην όμως επέκτεινε τη
διάρκειά της πέραν της αιτούμενης καταληκτικής ημερομηνίας (30/04/2024), έως
την ημερομηνία λήξης του σχολικού έτους (31-8-2024). Η αιτούσα επανήλθε με αίτηση θεραπείας ζητώντας την τροποποίηση της
χορηγηθείσας άδειας, ως προς την καταληκτική ημερομηνία, η οποία απορρίφθηκε
από τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης κατ’ επίκληση των διατάξεων του άρθρου 16 περ. Ε
παρ. 1 του ν. 1566/1985, με την αιτιολογία ότι «οι άδειες άνευ
αποδοχών για οποιοδήποτε λόγο ισχύουν έως τη λήξη του σχολικού έτους».
Έτσι σύμφωνα με την απόφαση 886/2024 του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών:
Ø
Οι παραπάνω διατάξεις «...ουδόλως προβλέπουν την υποχρεωτική διάρκεια της
χορηγούμενης άδειας άνευ αποδοχών για
ανατροφή τέκνων μέχρι τη λήξη του σχολικού έτους».
Ø
«...η χορήγηση
άδειας άνευ αποδοχών για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο του αιτούμενου και η συνεπαγόμενη στέρηση μισθού του εκπαιδευτικού για το επιπλέον αυτό χρονικό διάστημα παραβιάζει το άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου
της ΕΣΔΑ, καθώς και τις αρχές της Χρηστής Διοίκησης»
Ø «...σε κάθε περίπτωση, ούτε από την διάταξη του άρθρου 16 περ. Ε του ν. 1566/1985 προβλέπεται η υποχρεωτική διάρκεια της χορηγούμενης άδειας άνευ αποδοχών έως την λήξη του σχολικού έτους.»
Μετά από τα παραπάνω το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών αποδέχεται ότι την άδεια ανατροφής τέκνου άνευ αποδοχών, «δικαιούνται και οι
εκπαιδευτικοί και δεδομένου ότι ουδόλως
προβλέπεται από τις οικείες διατάξεις, ως υποχρεωτικό όριο διάρκειας της
χορηγούμενης άδειας, η λήξη του σχολικού έτους, ... πρέπει δε να ακυρωθεί κατά το μέρος αυτό η
προσβαλλόμενη απόφαση, κατ’ αποδοχή του σχετικού ισχυρισμού της αιτούσας και να
αναπεμφθεί η υπόθεση στη Διοίκηση, για νέα νόμιμη κρίση».
Παρέμβαση Συνηγόρου του Πολίτη προς το
Υπουργείο Παιδείας
Επικαλούμενος και την παραπάνω απόφαση, με έγγραφό του στις 23/2/2025, ο
Συνήγορος του Πολίτη, πραγματοποίησε παρέμβαση προς το Υπουργείο Παιδείας
στηρίζοντας «...ότι, οι εκπαιδευτικοί δικαιούνται να λαμβάνουν -κατόπιν έγκαιρης ενημέρωσης-
τη γονική άδεια ανατροφής τέκνου άνευ αποδοχών κατά τα διαστήματα που οι ίδιοι
επιθυμούν, χωρίς να είναι απαραίτητο καταληκτική ημερομηνία αυτής να είναι η
ημερομηνία λήξης του σχολικού έτους, ήτοι η 31η Αυγούστου εκάστου έτους».
Τις παραπάνω εξελίξεις έρχεται να συμπληρώσει η ερώτηση που κατατέθηκε στις
27-3-2025 κατατέθηκε στη Βουλή των Ελλήνων και απευθυνόταν προς το Υπουργείο Παιδείας για τις ενέργειες που προτίθεται να αναλάβει ώστε να διασφαλιστεί η εφαρμογή
του νόμου από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης σχετικά
με την χορήγηση της τρίμηνης άδεια ανατροφής τρίτου και πλέον παιδιού.
Απάντηση της Διεύθυνσης Υπηρεσιακής
Κατάστασης και Εξέλιξης Εκπαιδευτικού Προσωπικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας
Εκπαίδευσης
Η απάντηση στην παραπάνω ερώτηση ήρθε στις 10 Απριλίου
του 2025 από τη Διεύθυνση Υπηρεσιακής Κατάστασης και
Εξέλιξης Εκπαιδευτικού Προσωπικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με έγγραφο που απεστάλη στο Γραφείο Νομικών
Κοινοβουλευτικών Θεμάτων της Υπηρεσίας Συντονισμού σύμφωνα με το οποίο έχει
ιεραρχικά υποβληθεί σχέδιο εγκυκλίου προς υπογραφή «...σύμφωνα με τα ως
άνω διαλαμβανόμενα».
Εν κατακλείδι, σύμφωνα με όλα τα ανωτέρω, αναμένουμε
εγκύκλιο σύμφωνα με την οποία θα προβλέπεται ότι η άδεια άνευ αποδοχών δε θα
χορηγείται υποχρεωτικά έως το τέλος του σχολικού έτους αλλά σύμφωνα με τις
προβλεπόμενες προϋποθέσεις και την επιθυμία των εκπαιδευτικών. Αυτό θα συμπαρασύρει και τη χορήγηση της τρίμηνης αλλά και της
τετράμηνης άδειας ανατροφής σύμφωνα με την αιτούμενη διάρκεια.
Οι άδειες για την ανατροφή των τέκνων θα πρέπει να
δίνονται σε χρόνο που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες της κάθε οικογένειας και με
γνώμονα τις ανάγκες της ανατροφής των παιδιών και όχι σε περίοδο που ορίζει η
κάθε Υπηρεσία.
Για οποιαδήποτε άλλη εξέλιξη θα σας ενημερώσω αναλόγως.
Πάντα στη διάθεσή σας
Διαμαντόπουλος Ηλίας
Αιρετός ΟΛΩΝ των συναδέλφων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου